Stad van Twee Lentes (2019)

Alternatieve titel: City of Two Springs

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Laurens Samsom en Frederick Mansell

Als de oorlog tegen IS in Irak bijna voorbij is, willen de gevluchte inwoners van Mosul terugkeren naar hun oude huizen en levens. We volgen de worsteling van de elfjarige Ala om haar leven tijdens en na de oorlog betekenis te geven. Als oudste dochter van het gezin heeft ze veel verantwoordelijkheden, maar als ze even niet voor haar broertjes hoeft te zorgen, blijkt ze zelf ook dromen te hebben. Ze mist haar oude leven, haar school en haar opa en oma, aan wie ze brieven schrijft. Ala heeft een vurige wens: terugkeren naar haar huis in Mosul om een mooie tuin aan te leggen.