Fitgirl (2019)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Annelies Dijkman

Basisschooljuf Robin Moolenaar moet 22 kilo afvallen om mee te kunnen doen aan het Nederlands Kampioenschap Bikini-fitness. Ze staat voor dag en dauw op en traint 25 uur per week. Als ze na 4 maanden 8 kilo is aangekomen zakt de moed haar in de schoenen. Maar Robin geeft niet op.

neo (crew)
Robin Moolenaar doet alles wat een sporter ook doet, maar er is een groot verschil ; Kampioenschap Bikinifitness draait namelijk niet om een sportprestatie die bij een kampioenschap moet worden bewezen., maar meer op subjectieve maatstaven als presentatie en uiterlijk vertoon. Dat wordt vooral duidelijk als ze poses moet gaan oefenen waardoor ze 'beter' voor de dag kan komen. Als niet kenner heb ik geen flauw idee wat haar onderscheidt van de rest, waar dat bij andere 'sporten' tenminste duidelijk meetbaar is.

Dit alles maakt de documentaire, met alle typische facetten horende bij sport, als doorzettingsvermogen, de mate van gelukkigheid en teleurstelling, wat vermoeiend. Maar hier zit ook enigszins de kracht in van Fitgirl, want het gaat er tenslotte meer om iets te bekijken van een anders perspectief, hoe absurd je het ook zelf op persoonlijke gronden mag vinden. Gevoelsmatig ontziet ze zich zelf net zoals een gemiddeld ander persoon, maar wat de documentaire wel is aan te rekenen isdat dit niet genoeg invoelbaar is, en maar middelmatig beklijfd.