Skvorets i Lira (1974)

Sovjet-Unie
Drama / Romantiek

geregisseerd door Grigoriy Aleksandrov
met Lyubov Orlova, Pyotr Velyaminov en Nikolay Grinko

Twee Russische spionnen zijn al sinds de Tweede Wereldoorlog undercover in Duitsland. Starling werkt bij een internationaal bedrijf en Lyre doet zich voor als de erfopvolgster van een hertogin. Ze trouwen met elkaar en komen zo in een positie om staatsgeheimen te kunnen doorgeven aan de Sovjet-Unie.

avatar van Querelle
Het leek de voormalige ster van de Sovjet-musicals (en muse van Stalin) uit de jaren dertig en veertig een goed plan om op haar 72e de hoofdrol te spelen in een romantische spionage film, als love interest.
Toen ze echter de film te zien kreeg schrok ze zich een hoedje en werd het uitbrengen van de film afgeblazen.
Nu snap ik wel dat een vrouw van 72 best een spion kan zijn of met een veel jongere man kan trouwen, maar toch klopte er iets niet. Verder ook geen heel bijzondere film, behalve dat het kleurgebruik erg deed denken aan de Russische kleurenfilms van rond 1960, de tijd waarin dit verhaal zich afspeelt.