Chacham Zwi Asjkenazi (2018)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Saskia van Den Heuvel

Dit jaar is het precies driehonderd jaar geleden dat rabbijn Zwi Asjkenazi in Lemberg (het huidige Lviv) is gestorven. Van 1710 tot 1714 was Zwi Asjkenazi opperrabbijn van Amsterdam. Hij droeg de eretitel Chacham. In de documentaire wordt deze gerespecteerde geleerde weer tot leven gewekt. Vanaf zijn komst in 1710 verrijkte hij Amsterdam door zijn grote kennis en aanzien. Maar ook leidde zijn komst tot enkele hoogoplopende conflicten, waarbij de beide Joodse gemeenschappen, de Hoogduitse en de Portugees-Israëlitische, betrokken waren.