De Tand des Tijds (2019)

Nederland
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Joost van den Bosch en Erik Verkerk
met de stemmen van John Buijsman, Martin van Waardenberg en Bill van Dijk

Op de basisschool De Zandloper vertelt leraar Menno het liefst over geschiedenis, maar niemand luistert. Dat verandert als hij een geheimzinnige tand uit een museum meeneemt. Ineens kan hij uit het verleden iconische figuren als Willem van Oranje, Cleopatra en Columbus oproepen die voor spannende lessen zorgen. Als een piraat de leraar meeneemt, reizen drie leerlingen – onder wie zijn zoon Sam – door de geschiedenis om hem te bevrijden.

avatar van jippie2010
Leuk om een keer een animatie van eigen bodem te zien.
Helaas sprak de stijl me niet zo aan, deed me denken aan minecraft.
Wat ik wel kon waarderen is dat de stijl consistent gehanteerd werd.
Het verhaal is redelijk origineel te noemen en de film begint voortvarend. Toch wordt de film ondanks de 82 speelminuten op een gegeven moment wat langdradig. Had meer in gezeten! *2,5

avatar van Donkerwoud
Er komt een moment dat je als drieëndertigjarige 'De Tand des Tijds' (2019) kijkt en rillingen krijgt van de snerpende schreeuwstemmetjes en het chaotische gedoe op het scherm. Deze eerste geanimeerde telefilm kleurt met een voorspelbare verhaallijn binnen de lijntjes van hyperactieve kindertelevisie voor op de zondagmorgen.Wat ik kon waarderen is dat de hoekige animatiestijl (zoals de vorige gebruiker ook al opmerkt) consequent wordt doorgevoerd. Zo zijn bekende historische figuren ontworpen in lijn met de kunst uit hun eigen tijd: een impressionistische Vincent van Gogh, een eenogige Cleopatra die in papyrusstijl over het beeld glijdt, en Willem van Oranje en Piet Heijn lijken zo uit hun staatsieportret te zijn gestapt. (Al zijn een Xenos-boeddha en cowboytjes versus indiaantjes lelijke stereotypen die ze beter hadden geschrapt omwille van de doelgroep.) Ook kleine beeldeffectjes als rook- en plofwolkjes of stromend water zijn hoekig als in games waar pixels niet worden weggewerkt, maar bedoeld zijn om de retrostijl te accentueren. Misschien moet mijn finale oordeel over 'De Tand des Tijds' (2019) zijn dat ik hier simpelweg te oud voor ben? Wellicht doet het recht aan de smaak van jonge mensen en houden ze er een geschiedenispassie aan over.