Zomer zonder Mama (2019)

Alternatieve titel: Summer with Rana

Nederland

geregisseerd door Sanne Vogel
met Anneke Blok, Polleke van der Sman en Nuraan Darwish

Suzan logeert bij haar oma, want haar moeder Connie is als oorlogsverslaggever naar Syrië. Vlakbij is een tijdelijk AZC. Eén meisje, Rana, valt er op. Ze lijkt een sprookjesachtige zigeunerin. Suzan is meteen gefascineerd, tot ongenoegen van haar vriendinnen. Ze gaat steeds vaker op pad met Rana, die vertelt over haar zigeunerleven in Syrië. Er ontstaat een intense vriendschap. Maar dan krijgt oma een telefoontje: Connie is verdwenen in oorlogsgebied.

Teaser

avatar van Donkerwoud
In deze sympathieke kinderfilm moet Suzan (Polleke van der Sman) haar mamma missen wanneer zij als oorlogscorrespondent wordt uitgezonden naar Irak. Het kan zo lekker pannenkoeken bakken zijn met oma of visjes vangen in de sloot, maar de knagende onzekerheid over haar moeder blijft een onuitgesproken trauma. En dan komt kleine Suzan ook nog in een loyaliteitsconflict met haar twee vriendinnetjes wanneer hun oude boomhut plotseling onderdeel is geworden van een AZC. Haar besties zijn wrokkig dat er andere kindjes spelen op hún speelplek, terwijl Suzan zelf vriendschap sluit met het mysterieuze 'zigeunermeisje' Rana (Nuraan Darwish). De twee meisjes blijken in hun verdriet echter meer met elkaar gemeen te hebben dan ze zelf doorhebben. 'Zomer zonder Mama' (2019) is een kinderfilm die het jeugdige perspectief serieus neemt en op een terloopse manier onderwerpen aansnijdt als oorlog, ontheemding en vluchtelingenproblematiek. Toch wordt het identificeerbare kinderperspectief zo consequent doorgezet dat het niet voelt als een prekerige film met boodschap. Het is een lichtvoetig zomeravontuur met een rauw randje, waarin de turbulente vriendschap tussen twee jonge meiden voor even het belangrijkste is op de wereld. Maar zomers gaan voorbij en de pijnlijke scheidslijnen tussen mensen blijven bestaan.

avatar van Baboesjka
Wat een mooi, sympathiek filmpje. Deed me een beetje denken aan toen ik zelf een kind was. Vriendschap sluiten met een nieuw kind in de buurt, samen zwemmen, boterhammen eten. Dat voelde fijn, gemoedelijk, ondanks de ruzie met vriendinnetjes, Rana’s trieste verhaal en Suzan’s zorgen om haar moeder. Ik vind het mooi in beeld gebracht. Helder, kleurrijk. Het acteerwerk vond ik soms te gespeeld, het is niet helemaal perfect, maar dat stoorde mij niet heel erg. Een 7. 3,5*