Ziva Postec (2018)

Alternatieve titels: Ziva Postec. La Monteuse derrière le Film Shoah | Ziva Postec. The Editor behind the Film Shoah

Canada
Documentaire

geregisseerd door Catherine Hébert
met Ziva Postec, Eric Besson en Kevin Fallis

Deze documentaire vertelt het levensverhaal van Ziva Postec, met nadruk op de periode dat zij Shoah monteerde, de beroemde film die zij samenstelde uit 350 uur materiaal. Per geïnterviewde (zowel slachtoffers als daders) draaide Lanzmann tussen de zeven en twintig uur materiaal. Materiaal dat Postec "monteerde als kantwerk", met tussenshots van het 'schuldige landschap' als adempauzes. Toen het ruim negen uur durende Shoah voltooid was, werd Postec van uitputting drie maanden ziek. In 1986 keerde zij terug naar Israël, waar zij nog altijd woont.