Jota de Saura (2016)

Spanje
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Carlos Saura
met Ara Malikian, Giovanni Sollima en Manuela Adamo

Deze film van de Spaanse regisseur Carlos Saura legt de levendigheid en charme vast van de jota, een dans begeleid met castagnetten die veel wegheeft van een wals en voor het eerst gedanst werd in Saura’s geboorteprovincie Aragon. Hij begint bij het meest elementaire, geworteld in de volkszang en traditionele dans van zijn land. Het is een visuele reis waarbij het landschap en het licht het verhaal zullen ondersteunen om zo een vitaal, historisch en uniek document achter te laten aan toekomstige generaties, dat dient als een herinnering en referentie voor iedereen die van muziek houdt.