Snelweg NL (2019)

Alternatieve titel: Highway NL

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Ben van Lieshout

De snelweg in Nederland heeft een totale lengte van bijna 2500 kilometer. Er is nauwelijks een ander land met zo’n enorme snelwegdichtheid. In deze documentaire wordt de monumentaliteit, maar ook de ogenschijnlijke alledaagsheid van onze snelweg in beeld gebracht. Feitelijk is de snelweg een slecht gekende arena van een breed scala aan activiteiten. Wat is dat voor samenleving die anno nu deze bijna perfecte infrastructuur heeft? Wat zegt dit monumentale netwerk over ons?

Vanaf 10 oktober in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

Deze documentaire vertelt geen verhaal maar nodigt ons uit om gewoon te kijken naar het leven op en rond de snelwegen van Nederland (er is geen voice over anders dan af en toe die van iemand die rondom de snelweg werkt en die dan iets over zijn werk vertelt). Je zou kunnen zeggen dat de snelweg hier zijn eigen verhaal vertelt hetgeen een ander soort luisteren vergt dan we gewend zijn. Dat is een interessant uitgangspunt maar veel gebeurt er niet (zelfs in een Tarkovsky-film gebeurt meer, haha) en er ontstaat ook geen meditatieve dimensie of rust. De beelden zijn bovenal vertrouwd omdat we er zelf vaak langs rijden en echt tot nadenken stemmen doet de documentaire niet: nergens wordt het echt bijzonder of boeiend. De film lijkt ook geen duidelijke boodschap te hebben, al is het geschetste beeld wel overwegend somber: we zien vooral de eeuwige regen, het grauwe beton, de files, de rommel naast de snelweg, het lawaai, de uitbuiting van Oost-Europese arbeiders, etc. Er blijkt veel lelijkheid op en rond de snelweg, maar schoonheid lijkt me ook niet het doel van wegenbouwers. Een mager zesje.