Barbara Rubin and the Exploding NY Underground (2018)

1 stem

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Chuck Smith
met Richard Foreman, Jonas Mekas en Amy Taubin

Biografie van Barbara Rubin. Zij was een hyperactieve spin in het web van de New Yorkse kunstscene eind jaren zestig. Ze was maatjes met zowel Bob Dylan als Andy Warhol, en introduceerde deze laatste ook bij de Velvet Underground. Ooit bejubeld omwille van haar unieke film Christmas on Earth verdween deze energieke muze alsnog uit de annalen van de artistieke avant-garde. Tot consternatie van haar artistieke vrienden bekeerde Rubin zich plots tot het orthodoxe jodendom, met de ambitie de eerste vrouwelijke rabbijn te worden. Tegelijk schreef ze ook Walt Disney aan om haar volgende project te ondersteunen.