Callas, Kennedy, Onassis: Deux Reines pour un Roi (2018)

Alternatieve titel: Callas, Kennedy, Onassis: Two Queens for a King

1 stem

Frankrijk
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Philippe Kohly

Maria Callas, Jackie Kennedy en Aristoteles Onassis. Het zijn ongetwijfeld drie van de meest emblematische figuren van de 20ste eeuw. De levens van de New Yorkse sopraan, de voormalige Amerikaanse first lady en de Griekse scheepsmagnaat waren in de jaren 50 en 60 onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de jaren 50 begon Onassis een veelbesproken affaire met Callas, een relatie die jaren zou standhouden, tot de Griekse reder in 1968 in het huwelijksbootje stapte met Jackie Bouvier, de weduwe van de in 1963 vermoorde president John F. Kennedy. Het huwelijk van de media-iconen zou standhouden tot aan Onassis’ dood in 1975.

avatar van Metalfist
Lifestyles of the rich and the famous

Eigenlijk is het vreemd dat ik, hoewel ik toch geïnteresseerd ben in Amerikaanse presidenten en ik Maria Callas indrukwekkend vond in Medea, nooit de link heb gelegd in de gemeenschappelijke factor in hun levens: Aristoteles Onassis. Een figuur met een zekere naam en status natuurlijk en dan is het wel tof dat Philippe Kohly hier een documentaire rond maakte. Ik vond zijn Marlon Brando documentaire echter niet zo bijzonder, dus het was de vraag wat dit ging geven.

Zoals eerder gezegd weet ik niet het fijne van de driehoeksverhouding Callas, Kennedy en Onassis maar deze documentaire kwam vooral over als een soort van roddelmagazine. Er wordt gebruik gemaakt van flink wat archiefmateriaal (zowel film alsook foto's) maar om de een of andere reden besluit Kohly om een aantal, voor de rest niet echt gefundeerde statements trouwens, te versterken met random beeldmateriaal. Zo gaat het op een bepaald moment over het libido van JFK en krijgen we wat beelden van vrijende koppels voorgeschoteld. Verwacht Kohly dat we aannemen dat dit effectief de president is? Ik weet het echt niet. Verder is dit een documentaire die de vertrouwde paden volgt. Er wordt netjes afgewisseld tussen de drie titelfiguren en iedereen krijgt dezelfde behandeling: jeugd, rise to fame, de fall en hun dood. Qua nooit gezien archiefmateriaal moet je hier nu ook niet teveel van verwachten trouwens. Als het over JFK gaat, dan is Marilyn Monroe nooit ver weg en haar happy birthday Mr. President uiteraard ook niet. Verder geen talking heads of iets dergelijks maar gewoon een ietwat droge voice-over die een aantal dingen vertelt.

In de uitzending van Canvas was het trouwens een Nederlandstalige voice-over, geen idee wat daar de logica achter is aangezien het evengoed de originele Franstalige stem had kunnen zijn. Het feit dat die man/vrouw zijn/haar naam nergens op het internet is te vinden doet me vermoeden dat elk land zijn eigen voice-over heeft gekregen. Soit, interessant om eens een keer gezien te hebben maar het heeft me toch allemaal net iets teveel een roddelgehalte.