De Ronde 100 (2017)

België
Documentaire / Sport

geregisseerd door Koen Warlop
met Peter Sagan, Wilfried Peeters en Michel Wuyts

Een blik voor en achter de schermen van de historische honderdste ronde van Vlaanderen van 2016. Deze eenmalige reportage werd op één dag gedraaid en legt de sfeer op de Paterberg, de Kwaremont en de Koppenberg vast, zowel bij de absolute top als bij de helpers. Ervaar mee hoe de ploegen gebriefd worden, hoor welke conversaties in de volgwagens worden gevoerd, en beleef de verwachtingen en teleurstellingen van de renners en hun ploegleiders.

avatar van Koekebakker
Misschien wel de mooiste sportfilm/-docu/-verslag dat ik ken. Van binnenuit, vanuit veel perspectieven. Razendspannend (zelfs al ken je de uitslag al) en inzichtgevend. Doet denken aan de Nederlandse variant De Tour van Bauke, alhoewel die natuurlijk meerdaags is en zich focust op 1 wielerploeg. Maar ik geef de voorkeur aan De Ronde. Omdat deze nog diverser is, geestiger, minder gedramatiseerd en als gezegd razendspannend.

Hij staat (weliswaar in 2 delen, maar toch) in z'n geheel op youtube:
de eerste 42 minuten
het laatste halfuur

Een must voor wielerliefhebbers, maar eigenlijk voor iedereen die geinteresseerd is in een blik achter de schermen van topsport.