The Creepy Line (2018)

Documentaire

geregisseerd door M.A. Taylor
met Robert Epstein, Jordan Peterson en Peter Schweizer

Documentaire over de mate waarin Google en Facebook de maatschappij manipuleren. Er wordt een kijkje gegeven in de subtiele manier waarop deze bedrijven hun eigen invloed uitoefenen op hun zogenoemde neutrale platforms en wat ze doen met de data die ze van ons hebben. Door middel van interviews, wetenschappelijke experimenten en uitgebreide analyses onderzoekt deze documentaire wat er op het spel staat en waar de gevaren liggen, als deze twee techreuzen de vrije hand krijgen om onze meest private en persoonlijke data kunnen gebruiken zoals zij dat willen.

Njah.

Moderne docu. Dat wil zeggen een hoop doemdenken, weinig nuance om de boodschap maar zoveel mogelijk kracht bij te zetten. Zoals zovele docus valt deze ten prooi aan z'n eigen kritiek, namelijk misinformatie en beïnvloeding. De makers zullen dan wel denken dat het "met goede bedoelingen" gedaan is, maar dat denkt iedereen altijd van zichzelf natuurlijk.

En da's ook erg jammer in dit geval, want er zitten een hoop valide punten in deze docu. Tech bedrijven die véél te véél invloed hebben om wat de gebruiker te zien krijgt, met algoritmes goochelen waar niemand echt baat bij heeft (behalve zij zelf) en teveel macht krijgen wat betreft censuur. Maar het extra complotdenken dat erbij gesleurd wordt is gewoon erg droevig.

Naar het einde toe wordt het gelukkig wel iets interessanter, zeker het onderzoek naar de manipulatie van denken op basis van beperkte veranderingen, maar dan is het kalf eigenlijk al verdronken. Ik vind het hele docu genre vaak maar platte propaganda, ook deze film ontsnapt daar niet aan. Dat gaat dan ten koste van het punt dat men wil maken, jammer genoeg is dat op zich niet heiligmakend.