Dat Zijn Geen Grappen! (2018)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Vera Verzijl en Dominique Weesie

Het lijkt steeds moeilijker te worden om grappen te maken zonder dat bepaalde mensen zich meteen beledigd voelen. Waar mag je in Nederland eigenlijk nog om lachen? En waar ligt de grens? Bekende cabaretiers en opiniemakers reageren op de humor die in Nederland onder druk staat. Ze doen een boekje open over de dilemma’s waarmee zij dagelijks worstelen en vertellen over de kwelling en euforie om mensen aan het lachen te maken. Wat bijvoorbeeld als een grap verkeerd valt. Of erger: je veiligheid in gevaar brengt? Wat doe je dan? Leg je jezelf grenzen op uit angst voor bijvoorbeeld religie? En wat is de relatie tussen humor, vrijheid van meningsuiting en sociale media?

avatar van Donkerwoud
Hoe voorspelbaar wil je het hebben? Notoire meningenmannetjes (Youri Albrecht, Bart Nijman) en belegen grappenmakers (Johan Derksen, Gerard Joling, Youp van 't Hek) die worden geïnterviewd over de érrug lange tenen van al die sneeuwvlokjes. Voor het intellectuele cachet Herman Brusselmans, de postmoderne ironie zelve, bij wie elk talkshowbezoek kan rekenen op een nieuw typetje. Hier dan als hoeder van het vrije woord die te vuur en te zwaard zijn recht verdedigt om het n-woord te blijven gebruiken. Natuurlijk is Steven Brunswijk (beter bekend als Braboneger) dat hartstochtelijk met hem eens, want al dat gezemel over zijn geuzennaam!? Voor de nuance en het redelijke midden schuiven Howard Komproe, Martijn Koning, Nabil Aoulad Ayad en Guido Weijers aan. Maar dit humorloze treurfeest heeft een nóg belangrijker punt aan te stippen dan politieke correctheid. Want durven de heren satirici, denkers en publieke figuren eigenlijk grappen te maken over profeet Mohammed!? Wederom geen zelfreflectie, wederom het overbekende doemscenario dat zo haaks staat op een realiteit waarin echt een stuk meer gezegd en gedacht wordt dan deze zelfverklaarde martelaren uitdragen. Waar provocatieve kanalen als GeenStijl, PowNed en The Post Online al langere tijd onderdeel uitmaken van het mediadiscours en je altijd een paar klikken bent verwijderd van de meest scheutige grappen over minderheden.

Nederlandser dan dit worden docus niet.

Wat mensen op een stoeltje in een statische omgeving die hun mening komen verkondigen. Allicht uigenodigd omdat ze "ervaringsdeskundigen" zijn, maar dat zijn ze uiteraard niet. Het zijn cabaretiers die gewoon hun mening geven over een sociaal fenomeen. Hun beroep is komisch zijn, niet (op een serieuze) inzicht hebben in sociale evoluties.

Persoonlijk ben ik het wel eens met een hoop wat gezegd wordt, maar daar hoef ik verder geen 50 minuten aan te verspillen. Ik was het ook wel eens geweest met mezelf zonder deze docu. Jammer is vooral het gebrek aan spanning tussen andere stemmen en/of andere meningen. Het is een eenzijdig pamflet dat niks toevoegt aan de hele discussie. Mensen die het er mee eens zijn zullen knikken, mensen die het er niet mee eens zijn gaan vast niet van mening veranderen door wat een paar komieken op een krukje te vertellen hebben.

En verder is er eigenlijk niks. Het leukste zijn nog enkele komische momenten die voorbij komen. Meestal humor waar ik wel om kan lachen, maar da's uiteindelijk besides the point voor deze docu. Je vraagt je toch af met wat voor doel dit soort onzin eigenlijk gemaakt wordt.

Oh, en wel even blijven zitten tot na de aftiteling. #gemistekans!

avatar van Donkerwoud
Als cabaretiers - linksom of rechtsom - nu eens dit type activisme lieten en inderdaad sterke grappen zouden maken. Zou verfrissend zijn.

Donkerwoud schreef:

Ach ja, humor is voor iedereen verschillend. Sociaal commentaar geven is deel van hun vak natuurlijk, maar dan wel beoordeeld op de humor, niet op de inhoud. Dat lijken vele mensen niet echt te begrijpen.

Nou er zijn natuurlijk (in NL in ieder geval) wel cabaretiers die zich met nadruk mengen in bvb het politieke debat. Naast hun shows bijvoorbeeld.
En dan krijgen hun grappen natuurlijk wel een andere lading mee.

Onder die mensen die het niet begrijpen reken ik ook sommige cabaretiers. Nu is het zo dat bijna iedereen met enige bekendheid zich mengt in politieke en sociale debatten (in deze docu duikt zelfs Gerard fucking Joling op), wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk iets bij te dragen hebben.

avatar van Ste*
Waarom mogen dit soort dingen op Moviemeter staan?

avatar van MovieMind
Ste* schreef:
Waarom mogen dit soort dingen op Moviemeter staan?
Waarom niet?

avatar van Ste*
MovieMind schreef:
Waarom niet?

Het is geen speelfilm, het is nauwelijks een documentaire te noemen (zie het meer als een programma/special dat gewoon van Powned is) het heeft niet de lengte die een film of documentaire doorgaans heeft (zelfs nog korter dan een uur).

Het zal verder wel hoor, maar vroeg het me gewoon oprecht af.

avatar van MovieMind
Een korte docu is nog steeds een docu, en docu's mogen op MovieMeter staan. Simpel als dat!