What Every Woman Knows (1934)

1 stem

geregisseerd door Gregory La Cava
met Helen Hayes, Brian Aherne en Madge Evans

Maggie Wylie komt uit een vooraanstaande Schotse familie. Het lukt Maggie niet om een geschikte echtgenoot te vinden omdat ze schoonheid en charme mist. Haar vader en broers, die haar op handen dragen, besluiten een man voor haar te zoeken en vinden die in de jonge, ambitieuze, maar arme arbeider John Shand. De broers van Maggie doen John Shand een voorstel: zij betalen zijn studie, als hij na zijn studie in het huwelijk treedt met Maggie. John Shand gaat op het voorstel in en trouwt met Maggie na zijn studie. Na het huwelijk maakt John Shand al snel carrrière in de politiek, een carrière die hij te danken heeft aan Maggie, die achter de schermen hard aan de carrière van man werkt. Ondanks alle moeite die ze doet, lukt het Maggie niet om haar man van haar te laten houden en de problemen beginnen pas echt goed als John verliefd word op de beeldschone Lady Sybil.

avatar van Dutchfan
Actrice Helen Hayes scoorde een enorme hit op Broadway met het stuk :'What every Woman Knows", een filmversie volgde,maar die was beduidend minder succesvol.

De film ziet er verzorgd uit, goede art-direction en mooie kostuums, maar het verhaal raakte me niet.
Dit komt vooral door de vertolking van Helen Hayes: Hayes speelt goed, maar haar personage, Maggie, is zo'n kleurloos en saai persoon dat ze bij mij geen gevoelige snaar wist te raken.
En dat is jammer,omdat de film het eigenlijk moet hebben van medeleven voor de hoofdpersoon, de door Hayes gespeelde Maggie.

Actrice Lucile Watson steelt (bijna) de film door een geweldige performance als "La Contessa la Brierre".

Madge Evans speelt voor de verandering eens de "andere" vrouw , Lady Sybil , waar John Shand (Brian Aherne) , Maggie's man , als een blok voor valt.