Die Frau mit dem Roten Hut (1984)

Alternatieve titels: Woman with the Red Hat | Akai bôshi no onna

1 stem

Japan / West-Duitsland

geregisseerd door Tatsumi Kumashiro
met Shigeru Izumiya, Kristina van Eyck en Toshiyuki Nagashima

Een Japanner komt in de jaren twintig van de vorige eeuw naar München en raakt daar in de ban van een straatartieste, een vrouw met een rode hoed. De aantrekkingskracht is wederzijds en zij denkt dat ze de liefde van haar leven heeft gevonden. Hoewel ze elkaar niet kunnen verstaan, is hun liefde en overgave aan elkaar totaal. Het is echter een relatie die gedoemd is te mislukken.

Beetje vreemde film, dit Duitse uitstapje van Tatsumi Kumashiro, spelend in München 1923, waar de inflatie en verpaupering op z'n hoogtepunt zijn en Hitler zijn eerste poging doet om aan de macht te komen. Daar krijgen we jammer genoeg niet veel van te zien, behalve een wat amateuristisch aandoen trainingskamp van de nazi's.

Wat de hoofdpersoon precies komt doen in de Beierse hoofdstad vertelt de film ons niet, maar hij valt voor een graatmagere straatartieste met een rode hoed (Kristina van Eyck), die aanvankelijk niets van hem wil weten, maar uiteindelijk valt voor z'n vasthoudendheid. Het is een 'leidenschafliche' liefdesrelatie die natuurlijk gedoemd is te mislukken, want er is nog een kaper op de kust. Verder heeft de film nauwelijks een verhaal te vertellen en wat de personages beweegt, daar komen we ook niet achter.

Er zit nogal wat bloot in de film, het handelsmerk van de regisseur en kennelijk bedoeld om de decadentie van het Berlijn van de jaren twintig te laten zien, maar je wordt er warm noch koud van. Een brommige voice-over doet een poging tot commentaar, maar is nauwelijks te verstaan. De film eindigt abrupt, zonder enige afronding. Gemaakt met een veel te klein budget en een rammelend script. Jammer, had hier meer van verwacht.