Ming Wang Xing Shi Ke (2018)

Alternatieve titels: The Pluto Moment | The Moment of Pluto | 冥王星时刻

1 stem

China

geregisseerd door Ming Zhang
met Xuebing Wang, Ping Yi en Dan Liu

Wang Zhun is een ploeterende filmmaker die zijn volgende film wil maken naar 'het verhaal van de duisternis', een traditioneel rouwlied. Hij trekt de bossen van de provincie Hunan in, hopende inspiratie te vinden en tussentijds alvast wat mooie plaatjes te schieten. Met hem mee zijn producer Ding, cameraman Chun Du, en de excentrieke, bazige lokale ritselaar Luo.

Chinese arthouse.

Arthouse film over het maken van een arthouse film. De regisseur in de film heeft een writer's block, te weinig geld om z'n film te maken en kampt met een hoop praktische problemen. Ik kon er maar moeilijk medelijden mee krijgen, daarvoor heb ik me al door teveel matige Chinese arthouse films moeten worstelen.

Gelukkig is de setting best mooi en wordt er netjes geacteerd. Het poverty porn gehalte valt ook nog enigszins mee, al ontsnapt de film er zeker niet in z'n geheel aan. Zeker op het einde begonnen de gezangen op de begrafenis me aardig tegen te staan.

Ik heb ze wel al ergens gezien, dit soort films, maar ik kan er toch maar moeilijk voor warmlopen. Het is ook steeds weer hetzelfde riedeltje, tijd dat ze zichzelf daar eens opnieuw gaan uitvinden. Zal ook wel gebeuren als het Westen weer interesse verliest in het Chinese arthouse gebeuren, maar zolang met dan van hieruit blijft aanmoedigen zie ik het redel somber in.