Blonde Inspiration (1941)

1 stem

geregisseerd door Busby Berkeley
met John Shelton, Virginia Grey en Albert Dekker

Jonathan Briggs woont bij zijn rijke tante in huis en wil graag schrijver worden. Zijn tante ziet dat echter niet zitten en stelt hem voor de keus: of een baan aannemen in haar bedrijf of het huis verlaten. Jonathan besluit toch voor zijn passie, schrijven, te gaan en gaat in de grote stad wonen, waar hij al gauw aan de slag kan bij een uitgeverij. Helaas wordt de uitgeverij gerund door twee oplichters en ziet het er naar uit dat Jonathan in de problemen gaat raken. De secretaresse van de uitgeverij, Margie, wordt verliefd op Jonathan en besluit hem te helpen.

avatar van Dutchfan
Busby Berkeley is het best bekend door zijn schitterende, legendarische choreografieën met beeldschone danseressen en showgirls in klassieke filmmusicals.

Naast choreograaf regisseerde hij ook een aantal films, waaronder "Blonde Inspritation" , voor MGM.

In de hoofdrol zien we Virginia Grey, die een aantal jaren Busby Berkeley-danseres/showgirl was, zij danste o.a in het legendarische "Lullaby of Broadway" -musical-nummer uit de film "Gold diggers of 1935".

Virginia Grey was een van de weinige Busby Berkeley-meisjes die zich op wisten te werken tot een ster in films.

Grey speelt hier Margie, een secretaresse van een uitgeverij die geleid word door twee oplichters (Albert Dekker en Charles Butterworth).
Als Jonathan Briggs (John Shelton) aan de twee heren veel geld betaald om zijn boek te laten publiceren , gaan de heren met dit geld aan de haal en is het aan Jonathan en Margie om het geld weer terug te krijgen en het boek alsnog gepubliceerd te krijgen.

Hoofdrolspeler John Shelton is een goede acteur,maar op een of andere manier niet helemaal op zijn plaats in deze film.

De show wordt gestolen door acteur Donald Meek die de rol van uitgerangeerde ,aan de alcohol verlaafde , schrijver Dusty King speelt en dit zeer overtuigend doet.

Actrice Marion Martin is opvallend als het oliedomme blonde vriendinnetje van Butterworth, die veel in beeld is ,maar pas aan het eind van de film iets zegt.