De Race (2019)

Alternatieve titels: De Race - Hoe Bouw Je een Quantumcomputer? | The Race: How to Build a Quantum Computer | The Race

Nederland
Documentaire

geregisseerd door David Kleijwegt
met Leo Kouwenhoven, Vincent Mourik en Ronald Hanson

75 jaar nadat Ettore Majorana het mysterieuze Majoranadeeltje voorspelde, werd het voor de eerste keer waargenomen door natuurkundige Leo Kouwenhoven en zijn TU Delft-team in 2012. Het deeltje is de sleutel tot het bouwen van een quantumcomputer, vergeleken waarbij de computer zoals wij die kennen niet meer dan een telraam is. Iedereen is het erover eens dat een quantumcomputer een volgende wetenschappelijke en economische revolutie zal ontketenen.

Toch wat tegenvallend. Het is natuurlijk lastig om over zoiets als een quantumcomputer een documentaire te maken want het moet enerzijds geen college over quantummechanica of haar toepassing worden dat het gewone publiek toch niet (goed) kan volgen en anderzijds geen documentaire over de mensen die ermee bezig zijn want het interessante is immers die quantumcomputer en niet die mensen. De documentaire weet hier wel een goede balans in te vinden maar wat dat oplevert is weinig meer dan het dagelijks en oninteressante leven van met name Leo Kouwenhoven die zich met alles lijkt bezig te houden behalve met wetenschappelijke vooruitgang. We zien hem z'n promovendi begeleiden, lobbyen voor geld, babbelen met vrienden deeltjesfysici en de verwachting uitspreken dat de quantumcomputer er snel komt. Maar de peperdure technologie in het lab werkt niet en we zien vooral frustratie dat het zo lang duurt. Als kijker word je aldus weinig wijzer.

Als Kouwenhoven over een paar jaar de eerste is met een goede Qpc zonder quantum code errors dankzij zijn majorana based qubits die niet flippen, dan is deze film meer waard dan nu. De film heeft potentie maar de waarde is nu nog niet te zeggen. Net als de quantummechanische opmerking van Kurt Barnert in 'Werk ohne autor' waarin hij droog aan de zaal vol kunstenaars vertelt hoe vreemd t is dat 6 willekeurige getallen geen betekenis hebben totdat in de krant staat dat ze de hoofdprijs in de lotto vertegenwoordigen...
boeiend onderwerp, en je bent bij veel mijlpaaltjesj, maar Kouwenhoven is te weinig aansprekend als filmpersoon. dus een 3 is goed filosoof...(voorlopig), als ze falen wordt t een 2, als ze de 1e ter wereld zijn een 5.