La Révolte des Innocents (2018)

Alternatieve titel: The Brave Judge

Frankrijk
Drama / Historisch

geregisseerd door Philippe Niang
met Julie Ferrier, Bruno Debrandt en Théo Frilet

1911. Louise Perreau heeft het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen en voor haar tienjarige zoontje Gaston te zorgen. Op een dag lijkt haar geluk te keren, wanneer ze een job vindt in Parijs. Niet alleen kan ze op die manier een degelijke woning zoeken voor haar en Gaston, ze is nu ook in staat om haar zoontje naar Vermiraux te sturen, een vermaard instituut. De uitstekende reputatie van deze school is echter alleen maar schijn: in werkelijkheid worden de leerlingen er mishandeld en uitgebuit. Tot wanneer er op een dag een revolte uitbreekt tegen de opvoeders en de directie.

Naar een waar gebeuren dat niet zonder gevolgen is gebleven vermits na het schandalig gebeuren wetten werden gestemd die de controle op de werking van instituten voor verzorging en opvoeding stevig opdreef.
Goed in deze film, die nu filmisch precies geen hoge toppen scheert, is de schets die wordt opgehangen van een ziekelijke hogere burgerij die onder één hoedje speelt en nu niet bepaald eerlijke methodes hanteert.
Opvallende actrice in deze film is Julie Ferrier die perfect de hardvochtige directrice, zowel gedreven door winstbejag als cynische wellust , incarneert.