Polycarp (2015)

1 stem

Drama / Historisch

geregisseerd door Joe Henline
met Garry Nation, Eliya Hurt en Rusty Martin

De slavin Anna wordt gered en geadopteerd door Christenen in het 2e eeuwse Smyrna. Ze raakt bevriend met de oudere bisschop Polycarp. Anna heeft het moeilijk met de opvoeding door haar nieuwe familie, met name om te leven als christen. Anna zal moeten kiezen... voor wie is ze bereid te leven... en te sterven...?

avatar van Duke Nukem
Er zijn niet veel (als er al zijn) films over de vroege kerkvaders. Polycarp was een van de eerste leiders van de vroege Christelijke kerk, naar het schijnt aangesteld in zijn functie als bisschop van de kerk in Smyrna en opgeleid door niemand anders dan de apostel Johannes. Polycarp leefde van 69 tot 155 n.Chr. en stierf vrijwillig een marteldood onder de Romeinse heerschappij op 86 jarige leeftijd. Hij weigerde om zijn loyaliteit aan Rome te betonen door caesar als zijn Heer en God te aanvaarden en te aanbidden (of in andere woorden het merkteken van het Beest uit Openbaring 13 en 20 te ontvangen). Eerst werd hij aan een paal gebonden en in brand gestoken, maar doordat de vlammen zijn lichaam niet konden verteren, werd hij door een soldaat met een speer doodgestoken. Deze film handelt niet zozeer over het werk van Polycarp als schrijver en leider van de plaatselijke kerk te Smyrna, maar op zijn martelaarschap en bereidwilligheid om te sterven voor zijn geloof. Hoewel dit duidelijk een lowbudget product is, wordt er toch aardig geacteerd en is het verhaal boeiend en geloofsversterkend voor gelovigen. Ook het gegeven van slavernij wordt behandeld en hoe de Christenen hen als gelijken dienden te behandelen.

"One cannot truly live, untill he knows what he's willing to die for."