God Only Knows (2019)

Nederland

geregisseerd door Mijke de Jong
met Monic Hendrickx, Elsie de Brauw en Marcel Musters

Thomas heeft regelmatig psychotische episodes en hij neemt de medicijnen die hem zijn voorgeschreven vaak niet in. Zijn oudste zus Doris doet er alles aan om Thomas op allerlei manieren te helpen en gerust te stellen, maar Hannah, zijn andere zus, wil hem juist confronteren met zijn onverantwoordelijke gedrag. Dat verschil in aanpak leidt tot flink oplopende ruzies waarin oud zeer wordt opgerakeld en de band tussen broer en zussen onder grote druk komt te staan.

Vanaf 4 april 2019 in de bioscoop (Cinemien)

avatar van mrklm
Hoewel de ernstige psychische problemen van één familielid centraal staan in dit familiedrama, zal een ieder die broers of zussen heeft zich kunnen herkennen in de dynamiek tussen de drie hoofdrolspelers. Elsie de Brauw is fenomenaal als Doris, een weduwe die haar werk met immigranten in een buurthuis afwisselt met de zorg voor broer Thomas [Marcel Musters] die lijdt aan schizofrenie, paranoia en psychotische episodes. Maar Thomas ervaart Doris' pogingen om hem gerust te stellen als betuttelend en bemoeizuchtig. Zijn andere zus Hannah [Monic Hendrickx] is een ambitieuze fotografe die Thomas en zij denkt dat het beter is om haar broer te confronteren met zijn gedrag en zijn verantwoordelijkheid, maar dat leidt tot verwarring en onbegrip.

De kracht van Mijke de Jongs regie en scenario komen vooral naar voren in een paar in splitscreen gefilmde telefoongesprekken, waarin je het subtiele verschil ziet tussen wat er gezegd wordt en wat de personen in werkelijkheid denken. Maar De Jongs begrip en kennis van familierelaties overtuigt gedurende de hele film. Het verhaal is verdeeld in episodes die - niet geheel toevallig - zijn verbonden met de aanloop naar Pasen. Ze gebruikt bovendien fragmenten uit brieven die de drie hoofdpersonen door de jaren heen aan elkaar hebben geschreven om ons meer inzicht te kregen in de familiegeschiedenis. Het is meesterlijk geconstrueerd en stelt hoge eisen aan de drie acteurs. En Marcel Musters overtuigt helaas niet, vooral zijn woedeuitbarstingen zijn tam en mechanisch. Het is een grote smet op een film die een meesterwerk had kunnen zijn met een meer geschikte acteur, maar dat doet niets af aan de fraaie, herkenbare en vaak zeer ontroerende menselijke inzichten die De Jong hier met ons deelt.

avatar van thomzi50
Grappig, ik vond Marcel Musters juist geweldig spelen. (Net als zijn zussen, overigens.) Erg bijzondere film. Vond alleen de laatste 20 minuten, zoiets, wat minder, voor de rest heel fijn geschreven, slim opgebouwd en prachtig gespeeld.

avatar van Askikker
De hele film draaide voor mij ook om het spel van Marcel Musters (niks te nadele van de vrouwelijke tegenspeelsters overigens; ook geweldig), die deze rol geweldig invulde. Geweldig gespeeld! werkelijk een geniale acteur!

Maar hoe komt iemand (mrklm , die overigens t hele verhaal spoilert) dr bij dat Thomas aan schizofrenie lijdt ???? Klinkt misschien interessant om zoiets te zeggen, maar slaat werkelijk nergens op. Weet je wel wat schizo inhoudt?

avatar van Baboesjka
Op zich een mooie film. Goed verhaal en het acteerwerk vind ik sterk en naturel. Vooral Elsie de Brauw en Monic Hendrickx vind ik erg goed. Ik kwam er echter niet helemaal in en ik vond het daardoor een vrij lange zit, ondanks de film niet zo lang duurt. De gebeurtenissen zijn reëel. Psychische problematiek interesseert mij erg en dat is dan ook de grootste reden waardoor deze film mij aansprak. Wat mij betreft een vrij ontroerende, en vooral menselijke film. Een 7. 3,5*