En Nu de Droom Over is... (1996)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door John Albert Jansen
met Michael Arnoldus Slory

Michael Arnoldus Slory (1935) wordt algemeen erkend als de belangrijkste dichter van Suriname. Opgegroeid in Totness, de hoofdstad van het ‘kokosdistrict’ Coronie, en opgevoed met het katholieke geloof, ontwikkelde Slory belangstelling voor de Surinaamse cultuur met haar winti-rituelen en een schat aan muziek. Na nog twee dichtbundels in het Nederlands te hebben geschreven, besloot hij zich vanaf 1970 te bedienen van het Sranangtongo, de Surinaamse volkstaal. Zijn gedichten hebben bijgedragen aan het nationale bewustzijn van Suriname, maar omdat de politieke ontwikkelingen van na de onafhankelijkheid hem teleurstelden, heeft Slory de arena van het publieke debat vaarwel gezegd. Ondanks zijn grote reputatie wordt zijn werk tegenwoordig amper gelezen in zijn land.