Het Irritante Eiland (2019)

Nederland
Komedie / Familie

geregisseerd door Albert Jan van Rees
met Noortje Herlaar, Jacob Derwig en Tjitske Reidinga

'Het Irritante Eiland' gaat over een eiland waar een heks een vloek over heeft uitgesproken. Hierdoor is iedereen die rondloopt op het eiland irritant. Er is maar één jongen die de vloek kan doorbreken. Een film vol niet rijmende raps, zingende scheidsrechters, pratende poppen en heldhaftige acties.

avatar van Donkerwoud
Mijn honger naar meer afleveringen van het droogkomische 'Missie Aarde' is nog altijd niet gestild, maar inmiddels is er dan deze telefilm van hetzelfde team. 'Het Irritante Eiland' (2019) is een heerlijke familiekomedie waarin een tienerjongen een gevoel van vervreemding ervaart naar zijn andere eilandgenoten. Reden: hij is als enige op het eiland niet irritant. Ooit sprak toverkol Amaranta een vloek uit over de nakomelingen van deze eilandbewoners: ze zullen tot in den eeuwigheid het bloed onder elkaars nagels vandaan halen. Al is de grote grap dat de vloek weinig effectief uitpakt en de bonte verzameling typetjes lijkt vooral te genieten van hun irritante inborst. Het grappigst is wanneer de hoofdpersoontjes, met de slimmigheid van stripfiguren als Broer Konijn of Tom Poes, irritante eilandbewoners tegen elkaar uitspelen omdat ze met hun onhebbelijkheden in elkaars vaarwater komen. De film heeft door het verwrongen fisheye-perspectief en de kekke kleurtjes een eigenzinnig visueel stijltje. Het is ook zo'n klassieke komedie waarin lang niet alle grappen hun doel raken, maar door de hoge grapdichtheid wordt elk missertje rap opgevangen door iets hilarisch. Van begin tot eind de slappe lach.

avatar van BlueJudaskiss
Donkerwoud schreef:
Van begin tot eind de slappe lach.

Helemaal eens! Ik heb Tim en Wart Kamps een aantal keer persoonlijk meegemaakt als medewerker op Theaterfestival De Parade (waar Tim ook de erg grappige kindervoorstelling WC-monster voor had geschreven) dus ik wist waar de humor vandaan kwam. Ont-zet-tend grappige film waar vriendin nic1991 en ik ook vaak met de slappe lach of een brede grijns naar hebben zitten kijken. Het gegeven dat iemand 'irritant' is geeft ontzettend veel vrijheid om volkomen belachelijke dingen in het script te stoppen - een huisvader die slaapt met poppen - zonder dat die perse logisch hoeven te zijn. Ik heb me heel erg vermaakt dankzij het leuke spel en de gortdroge humor.

avatar van bjerik76
klinkt toch wel ( vooral vanwege de namen allemaal) erg oke !

avatar van bjerik76
een typische VPRO film waar een grote blik met BN-ers voor is open getrokken.
De cast BN-ers doen het allemaal erg goed, de kinderen vond ik allemaal wat minder overtuigend acteren.

Het sfeertje en verhaal is wel leuk, het had van mij wel wat flauwer of dubbelzinniger gemogen voor de ouderen, de VPRO is hier meestal wel erg goed in.

Dat er een mannelijk koppel / stel in zit tussen neus en lippen door , prima dat dit ook steeds vaker gewoon bij kinderfilms ingeburgerd word.

avatar van Woland
Keek best wel leuk weg. Natuurlijk is het een kinderfilm, en echt scherpe humor kan je dan ook niet verwachten, maar het was best wel een grappig verhaaltje. Een cast met veel bekende koppen die prima acteert ook, al waren de kinderen wat minder. En eigenlijk was Hunter (alleen die naam al) ook best wel irritant. En nog best grappig om IJburg en Steigereiland (zo'n 1.5 km van waar ik woon) langs te zien komen.