Le Film de Bazin (2017)

Canada
Documentaire

geregisseerd door Pierre Hébert
met de stem van Michael Lonsdale

Toen de Franse filmcriticus André Bazin op 11 november 1958 op veertigjarige leeftijd stierf aan leukemie, liet hij een scenario voor een nooit uitgewerkt project achter. Op basis van Bazins aantekeningen en het script maakte de Canadese filmmaker Pierre Hébert alsnog een film. Deze documentaire gaat over Romaanse kerken, gebouwd tussen 1000 en 1200, in de voormalige Franse provincie Saintonge. Hébert filmt de kerken – of resten daarvan – waarbij het beeld soms overvloeit naar oude foto's en soms naar animaties in zwart-wit, door Héberts zelf gemaakt.