Stones Have Laws (2018)

Nederland / Suriname
Documentaire

geregisseerd door Lonnie van Brummelen en Siebren de Haan

De Marrons van Suriname zijn afstammelingen van Afrikanen die door slavenhalers onder dwang naar Suriname zijn gebracht. Daar bevrijdden zij zichzelf uit de slavernij en vestigden ze zich in het oerwoud. De hier wonende Surinaamse Marrons belichten in deze documentaire hun wereld. Ze laten zien hoe ze hier leven en hoe het raadplegen van voorouders en bosgeesten samengaat met het gebruik van moderne gereedschappen. In geënsceneerde situaties, midden in het bos, langs de rivier of rond een kampvuur, vertellen niet alleen dorpsoudsten, maar ook jonge mannen en vrouwen over de door geesten bezielde natuur en de geschiedenis van hun volk.

Mooi antropologisch document, wel met een antibeschavings klimaatboodschap wat natuurlijk niet onterecht is. Dankzij de mooie beelden, het geluid, de verhalen van en het meekijken met de Marrons, voel je je een tijdje met hen in het woud tussen de bosgeesten. Jammer dat het zo karig draait. Bijna 4*, ach kom op maar