Summa (2018)

Polen / Wit-Rusland
Documentaire

geregisseerd door Andrei Kutsila

Een jonge Wit-Russische kunstenares laat haar echtgenoot in Minsk achter om een vriend, de bejaarde kunstschilder Andrzej Strumillo, in zijn idyllische huis in Polen te bezoeken. Het is een sprookjesachtige plek, omringd door moerasland en een rivier. Er zijn paarden – voor wie de twee kunstenaars een liefde delen – en honden. Voor haar is het bezoek, dat sinds de vorige keer twee jaar op zich heeft laten wachten, een welkome variatie op het leven in de stad, voor hem een onderbreking van zijn eenzame bestaan. Dat is getekend door ouderdom: een kromme wervelkolom, zere knieën. ‘Verdrietig dat het leven zo kort is,’ vindt hij.