Obarnata Elha (2006)

Alternatieve titels: Christmas Tree upside Down | Обърната Елха

Bulgarije

geregisseerd door Ivan Tscherkelov en Vasil Zhivkov
met Alexandra Vassileva, Stoyan Stoyanov en Anton Radichev

Zes aparte korte verhalen, met elkaar verbonden door een enorme dennenboom, die in de proloog wordt gekapt en vervolgens door Bulgarije reist om aan het slot van de film weer overeind te worden gezet in de hoofdstad. De boom fungeert als onze gids door het land. We zien de mensen en hoe ze leven, en we worden teruggevoerd in de geschiedenis, naar het Griekenland van de oudheid en Socrates. Een verjaardagsfeest in een huis in de bergen, een lyrisch verhaal over een zwangere tiener, een momentopname van een zigeunerfamilie, een verhaal over een man met zelfmoordneigingen en een symbolische massadans. Man en vrouw, jong en oud, rijk en arm - iedereen wordt geconfronteerd met de zin van het leven en iedereen gaat daar anders mee om.