Praha - Neklidné Srdce Evropy (1985)

Alternatieve titel: Prague: The Restless Heart of Europe

Tsjechoslowakije / Italië
Documentaire / Historisch

geregisseerd door Vera Chytilová
met de stem van Miroslav Machácek

In een onstuimige collage van indrukwekkende beelden met spaarzaam commentaar vangt Věra Chytilová’s hommage aan Praag nauwkeurig de geest van de Tsjechische hoofdstad. Panoramische uitzichten en gedetailleerde close-ups worden op een even fascinerende als verontrustende manier door elkaar gemonteerd, terwijl visuele meditaties over kunst en architectuur langs zijdelingse weg de turbulente geschiedenis van de stad oproepen. Chytilová doorspekt dit met beeldmateriaal van twintigste-eeuws Praag: een rusteloze plek die continu wordt voortgedreven door de schimmen van een tumultueus verleden.