The Making of Oom Jo (2018)

Alternatieve titel: The Making of Oom Jo - De Verbeelding van een Onthutsende Familiegeschiedenis

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Ineke Houtman
met Carolien van den Berg

In 2013 krijgt actrice Carolien van den Berg een bedrag op haar rekening gestort van de Stichting Sjoa. Het gaat om compensatie voor de ‘niet afgehaalde polis van Jo van den Berg’, de broer van haar vader, die in 1943 in Sobibor is vermoord. Carolien besluit om oom Jo’s erfenis ten goede te laten komen aan het schrijven en produceren van een voorstelling over de ingrijpende lotgevallen van haar familie. Hiervoor gaat Carolien op zoek naar het indringende overlevingsverhaal van haar vader Bob, nadat hij werd opgepakt bij de razzia in de Amsterdamse kledingfabriek Hollandia – Kattenburg. Gaandeweg ontdekt ze de pijnlijke geschiedenis waarover haar vader haar nooit kon vertellen.