Marceline. A Woman. A Century (2018)

Frankrijk / Nederland
Documentaire

geregisseerd door Cordelia Dvorak

Portret van de eigenzinnige schrijver en cineast Marceline Loridan-Ivens (1928-2018). Als meisje overleefde ze Auschwitz-Birkenau, waarna ze zichzelf als vrouw in vrijheid moest ontdekken. Dat deed ze, zo vertelt Marceline, op radicaal vrijgevochten wijze. Als bijna 90-jarige vrouw lijkt ze niet wezenlijk veranderd; het leven gaat alleen wat langzamer. In haar Parijse appartement serveert ze koffie of wodka aan haar gasten. Gasten die, samen met Marceline, herinneringen ophalen aan Marceline zelf, aan hun gezamenlijke geschiedenis en hoe ze daar nu over denken.