Bruk Out! A Dancehall Queen Documentary (2017)

Alternatieve titel: Bruk Out!

Documentaire

geregisseerd door Cori Wapnowska

Dancehall is een dansstijl die vaak als seksistisch wordt betiteld, omdat vrouwen geobjectiveerd zouden worden. De documentaire “Bruk Out! A Dancehall Queen Documentary” laat zien dat dit een misverstand is. Een van de geïnterviewden vergelijkt het extravagante dancehall treffend met punkrock: deze vrouwen doen wat ze willen, voelen zich vrij als ze dansen en drukken via dans uit wie zij zijn. Deze film volgt een aantal vrouwen – afkomstig uit Japan, Italië, Amerika, Polen, Spanje en natuurlijk Jamaica – in hun voorbereiding op de International Dancehall Queen-competitie in Jamaica, de bakermat van dancehall. Voor deze vrouwen is dancehall ook een manier om aan hun achtergrond en pijn te ontsnappen, om voor even in een andere wereld te zijn.