Harry Gruyaert - Photographer (2018)

België
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Gerrit Messiaen
met Harry Gruyaert

Dit is het verhaal van de 75-jarige Magnumfotograaf Harry Gruyaert, wiens leven werd gered door kleur. Harry groeide op in een streng katholieke gezin in Vlaanderen. Van zijn vader, die werkt bij Agfa Gevaert, mag hij geen fotograaf worden, omdat dat zondig zou zijn. En dus besluit Harry om het huis te verlaten en te gaan reizen. Verstikt door zijn grijze, beklemmende achtergrond ontdekt hij plots een wereld van licht en kleur. Gedreven door een liefde-haatverhouding en de onweerstaanbare drang om fotograaf te worden, groeit Harry Gruyaert uit tot de Europese pionier van de kleurenfotografie.

avatar van JoeCabot
Nogal oppervlakkige docu over een man die mooie foto’s maakt maar daar helaas weinig boeiends over kan vertellen. Veel verder dan clichés als “de schoonheid zoeken in de lelijkheid” komt Gruyaert niet. Hij maakt ook nog even van de gelegenheid gebruik om zijn nieuwe boek te promoten; hopelijk levert dat een interessanter resultaat op. 2*