Yara (2018)

Libanon / Irak / Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Abbas Fahdel
met Michelle Wehbe, Elias Freifer en Mary Alkady

De jonge Yara woont met haar grootmoeder in een vallei in het noorden van Libanon, waar de meeste inwoners zijn overleden of naar het buitenland zijn verhuisd. Op een dag loopt Elias, een jonge wandelaar, langs de boerderij van de twee vrouwen. Met hem zal Yara de vreugde en de pijn van de eerste liefde ervaren.

avatar van John Milton
Een mooi, lief filmpje op de grens van documentaire en fictie, grotendeels door de filmmaker en cast geïmproviseerd. Ik zou graag een huisje in die zonovergoten vallei hebben trouwens; wat een fenomenaal uitzicht...

Interview Abbas Fahdel

avatar van tbouwh
Van mubi:

In Japanese there's a word "honobono (ほのぼの)" which means simply "peaceful" but, more accurately, has more loose and comfortable nuance. "Yara" embodies the concept of "honobono". Animals wander carefreely in verdant nature and lovers sing in sunlight. Delightfully uneventful and breathtakingly alluring, it captures disarming beauty hiding in this world with simple yet ginormous magnanimity. What a little, little gem.

avatar van kevin_vp
Abdullah vond het artistiek verantwoord om bijna elke scène te beeïndigen met een trage pan naar de hemel. Wrong! De hele film is geschoten met een dumbphone zodat ieder donker shot automatisch een innemend ruislaagje krijgt. Het geluid was zoals de beelden ook niet zuiver. De waterval klinkt als een urinoir. Een filmtechnische catastrofe.

avatar van John Milton
kevin_vp schreef:
Ik heb hem nog even opgezet zojuist om te checken, maar ik herken dat niet hoor. Op mijn TV is hij erg helder en het beeld is scherp. Als dat knudde was zou het op een 55 inch 4K oled juist uitvergroot moeten worden lijkt me?

Ik speel het over over flinke zuilluidsprekers en heb ook hier geen last van gehad, het klinkt heel behoorlijk.

Toen ik die scène er net weer even bij pakte (59 minuten in de film) leek het surroundkanaal inderdaad wat kut met vreemd klinkende vogeltjes. Maar volgens mij biedt MUBI helemaal geen 5.1 aan, dus dat is mijn versterker die loopt te interpreteren. Op Stereo gezet klonk dat een stuk beter, maar hier moet ik je wel gelijk geven dat het geluid geen indruk maakt. De waterval klinkt wat dun en die in het water plonzende stenen maken ook niet echt indruk.

Maar een filmtechnische catastrofe is het allerminst, ik zou zeggen dat er iets mis is gegaan met het streamen?

avatar van tbouwh
Wat je over het geluid zegt herken ik ook nauwelijks. Enkel die pans - yes, dat is een stijlkeuze om te maken of te kraken.

avatar van kevin_vp
Neem alles met een korreltje zout (hyperbool) maar het viel me bij de waterval op dat de crew niet de beste professionele geluidsopname apparatuur gebruikten. Ik heb de film ook gestreamd op men oled tv.
Er zit 1 POV-shot in zonder correcte inleiding. Tijdens tracking shots vervormd het beeld (fisheye effect) en er zitten enkele knullige jump-cuts in. De lakse cinematografische uitvoering bezorgde deze kijker veel ergernis en stelde de concentratie op het narratief danig op de proef.

avatar van McSavah
kevin_vp schreef:

Haha, ik moest wel lachen na de zoveelste pan.