Hamada (2018)

Zweden / Duitsland / Noorwegen
Documentaire

geregisseerd door Eloy Domínguez Serén
met Sidahmed Salec Labeid, Zaara Mohamed Saleh en Taher Mulay Zain

De Sahrawi zijn een vergeten volk. Sinds Marokko in 1975 de Westelijke Sahara annexeerde en de Sahrawi uit hun oorspronkelijke leefgebied verdreef, voeren zij een vruchteloze strijd om onafhankelijkheid die nauwelijks internationale aandacht trekt. Rond de Algerijnse grens, midden in de rotsachtige woestijn, bevinden zich grote vluchtelingenkampen, afgescheiden van de omgeving door mijnenvelden en een duizenden kilometers lange Marokkaanse verdedigingswal. Al tientallen jaren gaat het leven zijn gang in deze nederzettingen. Het is een saai en hard bestaan, maar daar laten de vrienden Sidahmed, Zaara en Taher zich niet door ontmoedigen.