Pour Vivre Heureux (2018)

Alternatieve titel: For a Happy Life

België

geregisseerd door Salima Glamine en Dimitri Linder
met Sofia Lesaffre, Atiya Rashid en Pascal Elbé

De jonge Amel en Mashir vechten tegen familietradities en leven een geheim en gepassioneerd liefdesverhaal. Een gearrangeerd huwelijk tussen hem en de beste vriendin van Amel brengt hun relatie in gevaar. De enige uitweg om bij elkaar te blijven lijkt het breken van de gewoontes.

avatar van Mr Thee
Was te zien op het filmfestival in Namen en release is 5/12/18 in Belgie.

Bron:
Review: For a Happy Life - Cineuropa

Het plannen van huwelijken, soms tegen de zin van de trouwers in, en het integreren van deze jongere mensen in de westerse grootstad samen met het wat loslaten van tradities die ouderen uit hun geboorteland aanhouden, zorgt voor een gevoelig drama met vaak harde conflicten en woorden onder de familieleden.
Sfeervol, met op Pascal Elbé na, een pak onbekende acteurs die het er goed van afbrengen en met de jonge Sofia Lesaffre in een gesmaakte en emotionele hoofdrol.

avatar van Baboesjka
Een film waar ik even in moest komen. Ik moest de personages en de onderlinge verhoudingen leren kennen. Toen de film wat meer op gang kwam, werd het interessanter en emotioneler. Schrijnend dat zulke situaties werkelijk voorkomen, waarin (jonge) mensen onder druk worden gezet en hun vrijheid wordt beperkt. Goed geacteerd. Ik geef een 7. 3,5*