Løgnefabrikken (2018)

Alternatieve titel: Factory of Lies

Denemarken / Finland / Rusland / Zweden / Oekraïne / Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Jakob Gottschau en Anton Breum

Deze Deense documentaire neemt de kijker mee op een bijzonder bedrijfsbezoek in Rusland, naar de plekken waar fakenieuws wordt gemaakt. Waar desinformatie in scene wordt gezet. Waar Amerikaanse soldaten op de koran schieten en je veroordeeld wordt als je spek eet in aanwezigheid van een moslimvrouw. Allemaal verhalen 'made in Russia', stuk voor stuk van de pot gerukt maar als waar verkondigd. Informatie is een wapen en in die wapenwedloop gaat Rusland voluit. Maar met minstens even veel vuur worden de geconstrueerde nieuwsfeiten op waarheid getoetst door activisten en journalisten als Andrej Soshnikov.