Of the North (2016)

Canada
Documentaire / Experimenteel

geregisseerd door Dominic Gagnon

Industrialisatie, culturele globalisering en klimaatopwarming hebben op weinig plekken ter wereld zo ingrijpend huisgehouden als in het Noordpoolgebied. In plaats van af te reizen naar de poolgebieden van Noord-Amerika, ontgon de Canadese mash-up kunstenaar Dominic Gagnon vanachter zijn computerscherm de schatten van het wereldwijde web: zijn film is een montage van video’s gepost door bewoners, booreilandwerkers en toeristen. Hun zelfrepresentatie neemt soms schaamteloze vormen aan: Gagnon mengt huiselijke taferelen en opnamen van sneeuwexpedities met beelden van morbide dronkenschap, gesol met kinderen, mishandeling van dieren en plat exhibitionisme. Traditionele keelzangers, lokale hiphop en een inuktitut versie van Let It Be vullen de soundtrack.