No Manifesto: A Film about Manic Street Preachers (2015)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Elizabeth Marcus
met James Dean Bradfield, Richey Edwards en Sean Moore

In 1991 verscheen een ​​band met de onwaarschijnlijke naam Manic Street Preachers in de Britse muziekscene met de ambitie om één album te maken, 16 miljoen exemplaren ervan te verkopen en vervolgens op te splitsen. Een kwart eeuw later, meerdere hits, en één bandlid minder, zijn ze er nog steeds. Nu confronteert deze kleurrijke en controversiële band hun fans met een multimedia mash-up experiment dat de traditionele rock'n'roll documentaire op zijn kop zet. Voor het maken van No Manifesto geven de Manics een kijkje in hun keuken. De film vertelt het verhaal van de opkomst als mondige punkers tot internationale beroemdheden, neemt een kijk in het creatieve proces van de band en vergezelt hen op tournee. Door beelden die thuis en onderweg zijn gemaakt te combineren met zeldzaam archiefmateriaal en fan interviews met commentaar, overlevering, kritiek en lof, geeft No Manifesto een uitvoerige blik op een ongewone band.