Schone Schijn (2018)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Fleur Amesz
met Serge Janssen Daalen

In Nederland verkeren ruim 350.000 zelfstandig ondernemers in ernstige financiële problemen. Ondernemers die in penibele omstandigheden verkeren, brengen hun financiële problemen liever niet naar buiten. Het sluiten van de volgende zakendeal hangt tenslotte af van een succesvolle uitstraling. Schone Schijn portretteert Serge (45), die met zijn gezin het hoofd boven water probeert te houden met een schuld van meer dan een miljoen euro. Serge was een succesvol ondernemer die in de problemen kwam tijdens de financiële crisis van 2008. Hij ontwikkelt producten voor het bedrijfsleven en probeert op netwerkborrels en pitches investeerders te interesseren voor zijn innovaties. Om representatief voor de dag te komen leent hij de BMW van zijn vriend. De gevolgen van de bedrijfsschulden worden pijnlijk voelbaar in het gezin.

Het ergste is dat hij die BMW niet leent maar koopt.

avatar van Pacino1987
kos schreef:
Het ergste is dat hij die BMW niet leent maar koopt.

Hij kon het toch niet weerstaan.

avatar van de grunt
Ik had oprecht medelijden met zijn (leuke) vrouw.

Haar gezichtsuitdrukking sprak boekdelen.

Roekeloze man.

avatar van missl
Deze meneer vindt het heel belangrijk wat 'men' van hem denkt als ondernemer, dit maakt hem redelijk onvoorspelbaar. Heftig om te zien hoe hij en zijn gezin hier doorheen probeert te komen.

avatar van Basto
Kreeg hier al ondernemer best wel buikpijn van. Wat een treurig bestaan, al doet hij het zichzelf wel een beetje aan. Er bestaan maar heel weinig gouden eieren waar een investeerder instapt en het tot een succes brengt. In 99% van de gevallen is het gewoon heel hard werken aan een concreet product of dienst. Wat ik eigenlijk wel miste is dat nooit echt duidelijk werd hoe hij zich die enorme schuld op de hals heeft gehaald.

de grunt schreef:
Ik had oprecht medelijden met zijn (leuke) vrouw.

Haar gezichtsuitdrukking sprak boekdelen.

Roekeloze man.

Tussen neus en lippen werd verteld dat haar onderneming ook schulden had... Maar sowieso erg moedig hoe ze zich er doorheen proberen te slaan.

Basto schreef:
Kreeg hier al ondernemer best wel buikpijn van.

Haha echt he. Niet erg fijn idee dit.

avatar van de grunt
Gênant figuur met z'n BMW.

avatar van missl
Maar het is natuurlijk heel belangrijk wat de wereld denkt van een ondernemer, die moet wel in een BMW rijden.

Ik ben geen ondernemer in NL, maar het lijkt me voornamelijk heel vermoeiend dat je je daar mee bezig moet houden.

missl schreef:

In Nederland valt dat erg mee. In Duitsland en België wordt daar veel meer naar gekeken, dus in die zin snap ik nog wel dat hij z’n potentiële investeerder in een mooie auto wil ophalen. Was hij in een Toyota Aygo komen voorrijden, dan was die man direct afgehaakt.

Maar ik heb gemist dat hij m niet leende maar kocht en daarbij lijkt hij die auto belangrijker te vinden dan z’n product. Al is dat natuurlijk ook iets wat de documentaire maakster eruit licht.

En ja, ondernemen is vermoeiend, juist omdat je je met vanalles moet bezig houden. En dan heeft deze man nog geen eens personeel.....

avatar van Mr. Chiel
Erg interessante en onthullende documentaire over een ondernemer (zzp-er) die al 9 jaar maar niet uit de schulden komt. De filmmaakster mocht OVERAL bij zijn. Van het wassen van de was in een badkuip tot het niet kunnen betalen in de supermarkt. Maar ook de - goed gekozen titel van de film - schone schijn die de man op moet houden naar zijn zakenpartners en mogelijke klanten. Soms met open mond zitten kijken. "Koopt hij nu écht een nieuwe BMW en keuken van het binnengekomen geld?!'' Erg goed!

Bélon
Mwah een nogal matige made-for-TV docu die niet genoeg de diepte ingaat wat mij betreft. Had ook wel meer casus willen zien dan alleen het geval Janssen Daalen.

De hoofdpersoon leurt de hele docu met z'n Fieldbox. Op een gegeven deelt hij zelfs een "Fieldbox Certified Sales Professional" certificaat uit. Wat die Fieldbox precies is komen we niet achter. Misschien is het wel gebakken lucht, vandaar dat er niet zoveel interesse in was. Volgens mij blijkt vrij laat in de docu dat hij de hogere hotelschool heeft gedaan, geen verkeerde opleiding maar dat betekent niet dat je als ondernemer dan de wereld ook meteen aan je voeten ligt (zeker als het economisch tegenzit).

Hoogtepunt op 36' 10" als de golden retriever een hele grote tak moet opvissen: beestje is natuurlijk ook een winner die z'n targets moet halen.