Yam Yeung Choh (1983)

Hongkong
Fantasy / Romantiek

geregisseerd door Ringo Lam
met Chi-Shing Chan, Philip Chan en Raymond Fung

Koo Chi-Ming onderzoekt als verzekeraar de dood van een jong meisje. De politie denkt dat het een zelfmoord is, maar Koo vermoedt dat het om een ongeluk gaat. Koo's baas wil echter niet naar hem luisteren, want dat zou betekenen dat hij een flinke som moet uitbetalen aan de nabestaanden. Koo wil het erbij laten, tot de geest van het meisje plots in zijn appartement staat.

Eerste Ringo Lam.

Zoals bij wel meer Hong Kong regisseurs is Lam's eerste film niet meteen z'n beste, ook niet meteen de meest eigen film. Lam was gewoon een radartje in de genremachine en dat is er wel aan te merken ook. Wie bekend is met dit type film weet wat hij kan verwachten.

Een wat maffe mix van horror, comedy en romantiek, maar dat had je toen wel meer. En zoals ook de gewoonte is werkt geen van alle genres erg goed. De spooky bits zijn zelden eng, de Hong Kong comedy is flauwig en de romantiek ... tja. Erg basic vooral.

Maar de luchtigheid is wel fijn, ook het tempo is aardig. Eigenlijk is er weinig tijd om je te vervelen, dat heb je dan wel weer bij dit soort film. Alleen is het weinig representatief voor het latere werk van Lam en is het waarschijnlijk een film die ik morgen weer grotendeels vergeten ben.

Typische Hong Kong middelmaat dus, voor de echte Lam fan.