Sakawa (2018)

België / Nederland
Documentaire

geregisseerd door Ben Asamoah

Tussen de giftig walmende e-waste in Ghana ligt een schat aan informatie. Op harde schijven staan betrekkelijk eenvoudig te achterhalen foto's en privégegevens van voormalige eigenaars. Met naam en adres is bijna iedereen online te vinden. De jonge moeder Ama kijkt vol verbazing naar een Amerikaanse straat die via Google Maps in een paar klikken tevoorschijn wordt getoverd. Zij is een van de internetoplichters die in deze film worden gevolgd. Een doorgewinterde fraudeur probeert haar het vak te leren, maar veel talent lijkt ze er niet voor te hebben. Hij daarentegen weet mannen helemaal te gek te maken met zijn nepaccount. “Sakawa” laat de oplichtpraktijken vanuit het perspectief van de Ghanezen zien.

Te zien op IDFA.

Vanaf 7 maart 2019 in de bioscoop