Dau (2019)

Alternatieve titel: Дау

Rusland / Frankrijk / Duitsland / Zweden / Nederland / Oekraïne
Biografie / Drama
330 minuten / 180 minuten (bioscoopversie)

geregisseerd door Ilya Khrzhanovskiy
met Teodor Currentzis, Youriy Alekseev en Radmila Shchyogoleva

Lev Landau, een vooraanstaand Sovjet-Russische natuurkundige, doet gedurende zijn wetenschappelijke carrière fundamentele ontdekkingen met betrekking tot o.a. kwantummechanica. In 1962 ontvangt hij de Nobelprijs voor zijn baanbrekende theorieën over gecondenseerde materie. Getrouwd met de plichtsgetrouwe Kora laaft hij zich tijdens zijn turbulente leven aan de vrije liefde, wordt hij zes keer opgenomen in psychiatrische ziekenhuizen en ligt hij twee maanden in coma na een verwoestend auto-ongeluk.

avatar van NYSe
Bij Ilya Khrzhanovskiy:

Hemellief, dit gaat wat beloven...

Toch ook al weer jaren oud. Ik weet niet of we het ooit te zien gaan krijgen.
Het lijkt er toch vooral op dat Ilya inmiddels is verdronken in zijn eigen totalitaire film.

Malick
Denk het wel hoor. Malick en German deden over bepaalde films ook ruim een decennium. En zelfs langer dan dat. De vraag is alleen hebben we er het geduld voor? Ik wel.

avatar van Alastor
Het project Dau verbaast mij ook al enkele jaren, knap staaltje uitsloverij.

James Meek · Diary: Real Murderers! · LRB 8 October 2015 - lrb.co.uk

Kom op Ilya, Cannes 2018 moet haalbaar zijn!

Laten we duimen!

avatar van Alastor
Het is zeer de vraag of het Cannes 2018 gaat worden.

"According to the LRB, Khrzhanovsky has reportedly become intrigued by the idea of turning film into an artform that doesn’t actually require an audience." Apocalypse Dau: the most insane film shoot of all time, and why you may never get to see it - telegraph.co.uk

Mochizuki Rokuro schreef:
Ik weet niet of we het ooit te zien gaan krijgen.

Dit dus.

Malick
En dan opeens duikt die volgend jaar op in de Tijgercompetitie. Dat zou wat zijn.

Alastor schreef:

Dit dus.
Toch nog even ingedoken via dit redelijk recente artikel: Apocalypse Dau: the most insane film shoot of all time, and why you may never get to see it - telegraph.co.uk
- De film schijnt al 'af' te zijn als ik dit zo lees (er is in elk geval 700 uur film en er is gemonteerd)
- Het feit dat hij nergens opduikt is dan weer zorgwekkend
- Ilya zegt zelf: "een film heeft niet per se een publiek nodig"
- ...

IFFR?

Controversial Russian film and art project 'Dau' to finally launch in Paris:
No plans are in place yet for screening or staging Dau in Russia. However, the 700 hours of Dau material has been digitised and will eventually be available through online platform, Dau Digital. The producers also said a “couple of [TV] series” have also been edited from the material.

avatar van Sol1
Ilya Khrzhanovskiy is met zijn project ‘Дау’ of ‘Dau’ inmiddels in Parijs bezig. Van 24 januari 2019 tot 17 februari 2019 loopt dat daar in twee theaters en in het Centre Pompidou. In principe is zijn project, door elementen van (seksueel) geweld, verboden voor jongeren beneden de achttien jaar. De toeschouwer kan films zien, deelnemen aan de uitvoeringen van artiesten of aan wetenschappelijke experimenten. De opzet is dat je als toeschouwer wordt ondergedompeld in een totalitaire staat, zoals de voormalige Sovjetunie. De regisseur laat het wetenschappelijk instituut uit die periode van Lev Landau herleven. De twee deelnemende theaters, Théâtre du Châtelet en Théâtre de la Ville, zijn voor de gelegenheid 24 uur per dag en zeven dagen per week open. Afhankelijk van de tijd, die je als toeschouwer besteedt, variëren de prijzen ergens tussen de € 20 à € 150. Bepaalde scènes zorgen niet alleen voor de leeftijdsgrens, maar zorgen ook voor controverse en irritatie. Door het nogal expliciete tegen vrouwen gerichte geweld in nagespeelde gevangeniskampen (Kharkiv), wordt het project onder andere kritisch gevolgd door feministische groeperingen. Eén van die groeperingen is ingeschakeld door een anonieme theatermedewerkster, die niet van plan is zeven dagen per week te moeten werken voor een pervert...

Nu hier tien films uit zijn voortgekomen (gaan we die ooit allemaal kunnen zien?), hoe moet ik dan stemmen?

Overigens zei Khrzhanovskiy bij de persconferentie van DAU.Natascha dat eind van het jaar al het materiaal (dus alles wat ze geschoten hebben) online komt te staan, en dat je zelf je eigen film in elkaar kunt editten. We gaan het zien.

Ik zou DAU.Natascha een 4.0 geven.

avatar van tbouwh
DAU CINEMA

Bij mij is één blok niet goed zichtbaar, misschien door een bug; zie ik nu goed dat naast een blok met aankondigingen voor nu alleen DAU: Degeneration online te bekijken is? En is dat inderdaad deze titel met z'n zes uur of zie ik iets over het hoofd?
Natasha zie ik hier overigens niet tussenstaan, maar ik denk ook niet dat ik dié wil zien.

avatar van skinny_tie
History’s most ambitious art stunt is now ending with a series of terrible movies - Polygon

Nog steeds geïnteresseerd, maar bereid me voor op het ergste, inclusief de lengte.