Yours in Sisterhood (2018)

Documentaire / Historisch

geregisseerd door Irene Lusztig

Het idee is simpel en krachtig: ergens in hedendaags Amerika leest een vrouw een veertig jaar oude brief aan het tijdschrift Ms. voor. Dit blad, opgericht in 1972, was het eerste feministische mainstream tijdschrift in de Verenigde Staten. Filmmaker Irene Lusztig spitte het brievenarchief zorgvuldig door en zocht er passende brieflezers bij – schrijver en lezer hebben meer met elkaar gemeen dan alleen hun woonplaats. Een politieagent leest een brief voor van iemand die geen baan kon krijgen als agent of bewaker, alleen omdat ze vrouw was. Bij een benzinepomp krijgen de frustraties van een nooit serieus genomen garagist eindelijk een stem. Soms worden de brieven voorgelezen door de schrijfster van toen. Hoe kijken zij terug op de vrouwen die zij toen waren?