'Nu Verandert Er Langzaam Iets' (2018)

Alternatieve titel: ‘Now Something Is Slowly Changing’

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Menna Laura Meijer

Filmische observatie van de hedendaagse zoektocht naar persoonlijke groei en zingeving. De documentaire brengt allerlei manieren van zelfontplooiing en cursussen gericht op innerlijke groei en persoonlijke effectiviteit in beeld: therapiesessies met dieren, zoals varkensmassage en leiderschapstraining met paarden; een presentatie over geluk voor basisschoolleerlingen, een cursus ‘omgaan met spanning en agressie’ bij de afdeling Handhaving & Toezicht en een vlogger die met behulp van zachte, ontspannende geluiden haar gestreste volgers tot rust probeert te brengen.

Draait in competitie op IDFA.

Haha, als ik de trailer zie lijkt dit wel een film van Roy Andersson.

Vanaf 21 maart 2019 in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van 93.9
Net gezien in LV met de regisseur erbij.
Goed gemaakte film. Hoop onzin en charlatans in deze buisiness dat wordt goed onderstreept.
Hillarisch ook al die mensen....

avatar van tbouwh
”Laten we met de aandacht naar binnen alles wat er leeft welkom heten”, klinkt het tijdens een kringsessie aan het begin van deze documentaire. Gedwee volgt een groep jonge mensen de aanwijzingen van de instructrice, ergens tussen collectieve hypnose en Nederland in Beweging. Het tafereel duurt niet al te lang. Na een halve minuut worden de jongeren uitgenodigd het contact met de stoel en de vloer te zoeken en tegelijk de beelden van iedereen weer ”naar binnen te laten vallen”.

Kijkend van een onoverbrugbare afstand kun je erom lachen of je verwonderen. Moeilijk is het niet, jezelf voorhouden dat je je rationele zelf goed genoeg op orde hebt. Maar wat doe je als je dan toch mentaal dreigt in te storten, als je lichaam tot stilstand komt in een wereld die continu doorrent? Vandaag de dag is de zorg van enkelingen steeds vaker de zorg van iedereen. ‘Nu Verandert Er Langzaam Iets’ beweegt zich precies op dat spanningsveld.

verder lezen

Het idee is leuk, de uitvoering zeer matig. Na een half uur had ik het wel weer gezien. Ik begrijp nu wel weer waarom Ulrich Seidl zo goed is...

avatar van mrklm
Een mix van mensen met verstand van zaken, mensen met goede bedoelingen, kwakzalvers en charlatans komt voorbij in deze boeiende, maar te lange documentaire waarin regisseur Menna Laura Meijer door middel van een collage van statische, maar goed uitgelijnde shots laat zien wat zich afspeelt bij allerlei verschillende vormen van coaching (mentaal en fysiek) en persoonlijkheidstrainingen in Nederland. Afwisselend fascinerend, frustrerend, hilarisch en - afhankelijk van je scepsis - inspirerend. Zelfs voor de doorgewinterde sceptici is er halverwege één eureka-moment, één moment waarop je denkt: "Eindelijk iemand die iets zinnigs zegt!" Je kunt het niet missen. Hoewel de titel - tevens de slotwoorden van de documentaire - een tikje sarcastisch lijkt, laten Meijer objectieve, ononderbroken shots het aan de kijker over om een mening te vormen. Dat maakt dit tot een documentaire over een belangrijke en groeiende ontwikkeling in onze cultuur waar je uren over na kunt praten. Enig minpunt is dat Meijer in het laatste half uur niets nieuws meer toevoegt en je als kijker vaak meer van hetzelfde krijgt. Maar dit geeft genoeg boeiende stof tot nadenken, maar wat mij betreft bij voorkeur NIET met behulp van een coach.

avatar van Verhoeven
Zonder hoofdpersonen, zonder interviews en zonder voice-over observeert de 'documentaire' ons gedrag en zoektocht naar duiding en invulling in deze chaotische wereld. De vraag is alleen wie hier centraal staan. De mensen voor de camera of wij als kijker? Of stiekem beiden? Om een voorbeeld te geven dat het niet zo makkelijk te doorgronden valt: let eens op het segment waar er een jongen aan het klimmen is in een boom - hij zegt daar iets heel bewust of per ongeluk. Ingenieus spel met camera, onderwerp en kijker. Behoort tot de beste documentaires die in Nederland zijn gemaakt.