Lita Cabellut - Schoonheid boven Alles (2017)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Marlies Huitink

Kunstenares Lita Cabellut (1961) beleeft als meisje een keerpunt in haar leven. Haar adoptieouders, een vooraanstaande familie, nemen haar mee naar het Prado Museum in Madrid waar ze voor het eerst kennismaakt met de schilderkunst. Cabellut raakte geïnspireerd door schilderijen van Velázquez, Goya, Frans Hals en de vele fresco’s. Cabellut raakt als jong meisje in de ban van deze oude meesters en ook haar eerste tentoonstelling in het stadhuis van Masnou (Barçelona) heeft ze al op zeventienjarige leeftijd. Als ze negentien wordt is het tijd voor een volgende stap en ze verhuist naar Nederland voor haar studie aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Inmiddels woont en werkt Cabellut al vele jaren in Den Haag, waar ze haar meer dan levensgrote portretten maakt in een speciale frescotechniek. Hiervoor combineert ze traditionele fresco technieken en moderne toepassingen van olieverf.