Gjest Baardsen (1939)

Noorwegen
Komedie / Drama

geregisseerd door Tancred Ibsen
met Alfred Maurstad, Vibeke Falk en Joachim Holst-Jensen

Gjest Baardsen was een bekende slimme dief rond 1800. Hij steelt van de rijken en geeft aan de armen en wordt gevreesd en geliefd. Uit ketens weet hij altijd te ontsnappen. Op een dag redt hij het meisje Anna, zodat ze niet met een oude man hoeft te trouwen en later redt hij haar opnieuw als ze wordt beschuldigd van diefstal. Ze lopen samen vermomd weg en leven enige tijd als boeven in de bergen. Ze houden van elkaar en Gjest besluit zich over te geven, zodat hij eindelijk vrij kan zijn en samen met Anna kan leven als een gezagsgetrouwe man.