The Exposition of Anna Zharkov (2001)

Nederland
Experimenteel

geregisseerd door Peter van Houten

Experimentele en kunstzinnige film over het innerlijke leven van een jonge vrouw, Anna, wier privéleven langzaam maar zeker plaatsmaakt voor idealisme en religie. De film speelt zich voornamelijk af in een kliniek en de aangrenzende tuin. Gedurende Anna's verblijf aldaar wordt duidelijk welke vreemde rituelen ze zichzelf heeft opgelegd en wat de oorzaken daarvan zijn. Anna heeft een beladen verleden. Zowel zij als haar Poolse moeder zijn geobsedeerd door oorlog, geweld en de gevolgen ervan voor vrouwen. De zwangere Anna wordt gekweld door nachtmerries.