Tredowata (1976)

1 stem

Polen

geregisseerd door Jerzy Hoffman
met Elzbieta Starostecka, Leszek Teleszynski en Jadwiga Baranska

De rijke jonge graaf Waldemar wordt verliefd op de gouvernante van zijn nichtje en wil met haar trouwen. Maar zijn familie voelt niets voor zo'n huwelijk dat beneden zijn stand is en wil dat hij trouwt met de mooie Melania Barska, de dochter van een graaf. De enige van wie hij steun krijgt is zijn grootvader, die toen hij jong was verliefd was op de grootmoeder van het meisje, maar gedwongen werd een verstandshuwelijk te sluiten. Zal Waldemar doen wat zijn familie vraagt of luistert hij naar zijn hart?

Hier hielden de Polen wel van ten tijde van het communistische regime: films over het leven van de vooroorlogse aristocratie. Mooie kastelen, prachtige tuinen, oogstrelende interieurs en fraaie kostuums. In deze film is het allemaal te vinden. Even ontsnappen aan de grauwe werkelijkheid van het Polen van de jaren zeventig. Een keukenmeidenroman natuurlijk, met een 'boodschap': laten zien hoe die 'betere klasse' van destijds neerkeek op de gewone man/vrouw en dat het maar goed is dat die klassenmaatschappij is afgeschaft.

Een karikaturaal beeld natuurlijk, en hier en daar lekker vet aangezet (anders kwam het niet door de censuur) maar het ligt er in deze film niet al te dik op, zodat het leuk blijft om naar te kijken. In welke tijd het precies speelt is niet helemaal duidelijk, eind jaren twintig schat ik. Het verhaal is simpel en een tikje mager: knappe jonge graaf wordt verliefd op de gouvernante van zijn nichtje en wil met haar trouwen. Maar dat is beneden zijn stand en daar voelt zijn familie niets voor. Die heeft een betere partij voor hem op het oog. Maar hij zet toch door. Dat kan dus niet goed aflopen.

Cinematografisch ziet het er goed uit, met goed spel en mooie plaatjes van tuinfeesten, bloemen en een koud buffet waar het water je uit de mond loopt. En dan al die prachtige boeketten abrikooskleurige rozen, de Polen zullen genoten hebben. Mooie score trouwens, met een beroemd geworden walsje.