Rizu to Aoi Tori (2018)

Japan
Animatie / Drama

geregisseerd door Naoko Yamada
met de stemmen van Nao Tôyama, Atsumi Tanezaki en Ayaka Asai

Mizore en Nozomi zijn beste vrienden, die bezig zijn aan hun laatste schooljaar. Beide zijn ze bezeten van de brassband club van hun school. Met Mizore op de oboe en Nozomi op de fluit, brengen ze hun dagen door in geluk, totdat de club liedjes begint te oefenen geïnspireerd op het sprookje van 'Liz and the Blue Bird'. Verzonken in dit verhaal, beginnen Mizore en Nozomi in te zien dat er misschien niet zo iets bestaat als voor altijd bij elkaar zijn.

Erg mooi.

Yamada laat het zwaarmoedige drama even voor wat het is en maakt dit luchtigere tussendoortje. Al mag ik het eigenlijk geen tussendoortje noemen, want daarvoor is het toch écht wel te uniek. Alleen was het net wat té zacht en lief, met iets teveel pianogetokkel.

Maar qua animatie is het echt wel mooi. Knappe character designs en een aantal experimentelere stijlen die érg mooi vormgegeven zijn. Het meeste sluit dan wel aan bij de typische anime look, maar de uitvoering is toch een aantal niveautjes beter dan wat we normaal te zien krijgen.

Het verhaaltje is aardig, maar had net dat ietsje meer pit verdiend. Ook de link met het sprookje had voor mij niet zo gehoeven, het was leuker geweest had men zich gewoon op het drama zelf gefocused. Maar verder zeker de moeite, vooral wie animatie een warm hart toedraagt. Al moet je er wel tegenkunnen dat het testosterongehalte het absolute nulpunt bereikt.

avatar van John Milton
Onderhond schreef:
Erg mooi.

Alleen was het net wat té zacht en lief, met iets teveel pianogetokkel.

Die 2 zinnen zijn erg nuttig voor een John Milton, dank